H585 Cyklar

Utgivningsdag 2011-01-27
F 2812 – 2816
10 x inrikes brev, fem motiv
Tryckta med en kombination av offset och stålgravyrtryck.
17 inlagor/varv.

Markeringar

Häftet är tryckt med två olika cylindrar.
Inlagan finns med två olika UV-reaktion.

a cykeln på frimärke 1 & 6 är ljusröd i UV-ljus
b cykeln på frimärke 1 & 6 är blåviolett i UV-ljus
c cykeln på frimärke 1 & 6 är blåviolett i UV-ljus och papper med tydligt vitmedel

H585flour

olika färg i UV – a-röd, b-blå

 

I
centralt regm, a =4,7 mm
RT 7,2 x 1,8 mm
cyls 1, 3,3 mm under ram, foten börjar lite före h i Skeppshult
cyls 2 fot/slinga, 3,3 mm under ram och fot är 0,2 mm höger om ramlinje
Helt 6-siffrigt kn BS

II
centralt regm, a =4,7 mm
RT 7,2 x 1,8 mm
cyls 1, 3,7 mm under ram, foten börjar efter h i Skeppshult
cyls 2 fot/slinga, 3,5 mm under signatur och fot är 0,8 mm höger om ramlinje
Helt 6-siffrigt kn BS

Bild på variant

H585styrlinjer

styrlinjer på IR

H585rt

lågt sittande RT – chans till delat RT?

 

Fakta om utgivningen

Cykeln som motionsredskap passar för de flesta. Genom att välja cykelväg och hastighet går det lätt att anpassa graden av ansträngning. En normalcyklist brukar hålla en hastighet av mellan 15 och 20 kilometer per timme. I tätorter kan cykeln i många fall vara ett snabbare och bättre alternativ än bilen. Framför allt är cykeln ett mer miljövänligt transportalternativ än bilen för korta resor. Dessutom ett av de mest energieffektivaste transportmedel som finns. Med den energimängd som finns i en liter bensin kommer cyklisten hela 550 kilometer. Cykeln är praktisk taget bullerfri och kräver betydligt mindre parkeringsyta än bilen.

Genombrottet för cykeln som fordon kom i England 1885 med den så kallade ”säkerhetscykeln”, konstruerad som den moderna cykeln med ram av stålrör, två lika stora hjul styrbart framhjul och kedjedrift av bakhjulet. I Sverige fick cykeln från början störst betydelse på landsbygden. Fordonet blev en frihetssymbol som hjälpte till att bryta landsbygdens isolering. Men det var inte billigt att köpa en cykel, under 1920-talet en tredjedels årslön för en lantarbetare. Successivt gick priset ner och cykeln blev det första och egentligen hittills enda fordon som blev var mans egendom.

Sedan 1934 finns Cykelfrämjandet med målet att göra Sverige till en cykelnation. Organisationen arbetar lokalt och på riksnivå med att främja cykling för bättre miljö, hälsa och för att få en säker trafikmiljö i hela landet.

5 reaktion på “H585 Cyklar

  1. Om man lyser på häftet med en UV-lampa så kan översta märket (och märke 6) antingen lysa rött eller blått. Man behöver ett häfte av vardera varianten för att se skillnaden men den är väldigt markant. På det 20-tal häften jag har sett är det två klara varianter och inga mellanformer fanns.
    För övrigt så finns skillnaden också på texten Brev Sverige på märke 1, 5, 6 och 10.

      • Skillnaden syns även i vanligt ljus (även här behöver man en av varje för att kunna avgöra vad som är vad). Bild kommer.
        Röd: 045665, 042764, 047717, 048250
        Blå: 037850, 035928

  2. Det verkar som om man kan avgöra variant I från II bara på KN,
    KN är placerat längre till vänster, första siffran i KN rakt under
    E i Sverige på variant II. Variant I har första siffran i KN strax till höger
    om E i Sverige.

  3. Det finns totalt 3st olika varianter på H 585
    a – cykeln på frimärke 1 & 6 är ljusröd i UV-ljus
    b – cykeln på frimärke 1 & 6 är blåviolett i UV-ljus
    c – cykeln på frimärke 1 & 6 är blåviolett i UV-ljus och papper med tydligt vitmedel

    Min erfarenhet är som Lars nämner att a-varianten är den vanligaste.
    Sedan b-varianten och ovanligast c-varianten

    Alla dessa varianter är även klassificerade enligt ovan hos Atlas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *