H548 Ostindiefararen

Utgivningsdag 2003-10-04
F 2384 – 2387
2 x 5,50 kr, 10 kr + 30 kr, fyra motiv
Tryckta i kombination 2 färger ståltryck och 4 färger offset i 3:e Goebelpressen
Omslaget är tryckt i Giebelerpressen
Inhäftningen har gjorts i den 5:e häftesmaskinen
25 punkters streckperforering
93,75 mm breda, 8 inlagor/varv, 1 kn/varv

Markeringar

delat regm
RT 7,2 x 1,4 mm svart (smalt)
RT 7,2 x 1,8 mm svart (brett)
cyls 1
cyls 2
helt kn BS i höger kant längst upp

Kända kombinationer

H548tabell

Fakta om utgivningen

På varvet Terra Nova i Göteborg växer sedan 1993 en replik av Ostindiefararen Götheborg fram. Skeppet förliste 1745 på grundet Hunnebådan i Göteborgs hamninlopp på hemväg från en flerårig seglats, fullastad med porslin oeh andra dyrbarheter från Kina.

Frimärkena till Frimärkets Dag den 4 oktober visar den nya Ostindiefararen Götheborg som sjösätts den 6 juni 2003. Skeppet är tänkt att avsegla hösten 2004 mot Kanton i Kina med en besättning på 80 man. Den nya Ostindiefararen har redan blivit ett av Göteborgs mest uppskattade turistmål.

Fartyget byggs till rigg och skrov så likt originalet som möjligt och med samma hantverk som på 1700-talet. Projektet har egen tillverkning av material, bland annat egen smedja och eget repslageri. Men nya Götheborg har även modern teknik ombord, som vattentäta skott, länspumpar, hjälpmaskinen, färskvatten- och ventilationssystem.

Det svenska Ostindiska kompaniet grundades i Göteborg 1731 för handel med länderna bortom Goda Hoppsudden, främst Indien och Kina. En resa tog omkring ett och ett halvt år. Trävaror och järn skeppades till Spanien, såldes där och byttes ut mot silver. Seglatsen gick vidare och i Kina köpte man te, siden, porslin och diverse lyxvaror. Vid återkomsten till Göteborg såldes den dyrbara lasten på auktion. Fartyget befordrade också post på sin resa. När världsläget förändrats upplöstes Ostindiska kompaniet 1831.

Läs mer

Länk till Wikipedia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *