H585 Cyklar

Utgivningsdag 2011-01-27
F 2812 – 2816
10 x inrikes brev, fem motiv
Tryckta med en kombination av offset och stålgravyrtryck.
17 inlagor/varv.

Markeringar

Häftet är tryckt med två olika cylindrar.
Inlagan finns med två olika UV-reaktion.

a cykeln på frimärke 1 & 6 är ljusröd i UV-ljus
b cykeln på frimärke 1 & 6 är blåviolett i UV-ljus
c cykeln på frimärke 1 & 6 är blåviolett i UV-ljus och papper med tydligt vitmedel

nyansskillnad i vanligt ljus a resp. b/c

H585flour

olika färg i UV – a-röd, b-blå

I
centralt regm, a =4,7 mm
RT 7,2 x 1,8 mm
cyls 1, 3,3 mm under ram, foten börjar lite före h i Skeppshult
cyls 2 fot/slinga, 3,3 mm under ram och fot är 0,2 mm höger om ramlinje
Helt 6-siffrigt kn BS

II
centralt regm, a =4,7 mm
RT 7,2 x 1,8 mm
cyls 1, 3,7 mm under ram, foten börjar efter h i Skeppshult
cyls 2 fot/slinga, 3,5 mm under signatur och fot är 0,8 mm höger om ramlinje
Helt 6-siffrigt kn BS

Nyupptäckta inpräglingar

På sida II av omslaget kan texten ”få information …” föregås av Formgivning av frimärkena:” följas av en rad inpräglingar. Det kan vara spår av någon frammatningsmekasnism. Spåren är vanliga och finns på alla tre varianterna H585. Då präglingarna varierar mycket i styrka, planeras ingen indelning av H585 med avseende på förekomst av dessa präglingar. Liknande och oftast djupare präglingar finns i H552 En doft av kärlek.

Bild på variant

H585styrlinjer

styrlinjer på IR

H585rt

lågt sittande RT – chans till delat RT?

Fakta om utgivningen

Cykeln som motionsredskap passar för de flesta. Genom att välja cykelväg och hastighet går det lätt att anpassa graden av ansträngning. En normalcyklist brukar hålla en hastighet av mellan 15 och 20 kilometer per timme. I tätorter kan cykeln i många fall vara ett snabbare och bättre alternativ än bilen. Framför allt är cykeln ett mer miljövänligt transportalternativ än bilen för korta resor. Dessutom ett av de mest energieffektivaste transportmedel som finns. Med den energimängd som finns i en liter bensin kommer cyklisten hela 550 kilometer. Cykeln är praktisk taget bullerfri och kräver betydligt mindre parkeringsyta än bilen.

Genombrottet för cykeln som fordon kom i England 1885 med den så kallade ”säkerhetscykeln”, konstruerad som den moderna cykeln med ram av stålrör, två lika stora hjul styrbart framhjul och kedjedrift av bakhjulet. I Sverige fick cykeln från början störst betydelse på landsbygden. Fordonet blev en frihetssymbol som hjälpte till att bryta landsbygdens isolering. Men det var inte billigt att köpa en cykel, under 1920-talet en tredjedels årslön för en lantarbetare. Successivt gick priset ner och cykeln blev det första och egentligen hittills enda fordon som blev var mans egendom.

Sedan 1934 finns Cykelfrämjandet med målet att göra Sverige till en cykelnation. Organisationen arbetar lokalt och på riksnivå med att främja cykling för bättre miljö, hälsa och för att få en säker trafikmiljö i hela landet.

3 svar på ”H585 Cyklar

    • Skillnaden syns även i vanligt ljus (även här behöver man en av varje för att kunna avgöra vad som är vad). Bild kommer.
      Röd: 045665, 042764, 047717, 048250
      Blå: 037850, 035928

  1. Borde inte beteckningarna ha varit
    a – …ljusröd i UV-ljus (och även i vanligt ljus)
    b – …blåviolett i UV-ljus (och även i vanligt ljus)
    b1 – papper utan tydligt vitmedel
    b2 – papper med tydligt vitmedel

Lämna ett svar till Michael Gillvén Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.