Utgivningsdag 2007-03-22
F 2593 – 2594
4 x inrikes brev, två motiv
Frimärkena trycktes i 4 färger offset.
14-punkters streckperforering.
53,7 mm breda, 14 inlagor/varv, 1 kn per varv.
Typer
A Sid I utan punktmönster
B Sid I med punktmönster
Markeringar
A
helt regm
RT 7,2 x 1,8 mm svart
cyls 1 (på KR)
cyls 2 (på KR)
helt kn BS på IR, gammal 6/9
B
Helt regm (+ variant nedan)
RT 7,2 x 1,8 mm svart
cyls 1 (på KR)
cyls 2 (på KR)
helt kn BS på IR, gammal 6/9
Kända kombinationer
Helt, delat och saknat regm.
I B-typen har det både av samlare och i auktionskataloger noterats att det finns häften med både delat och helt regm i samma häfte. Även häfte med saknat regm finns. Nedan visas häften med alla tre varianter, delade regm, ett helt och ett delat regm samt ett med delat och saknat regm.
Det intressanta är att häftena har nästan exakt samma bredd. Förklaringen kan då vara att minst ett regm är asymmetriskt placerat på offsetplåten. Om någon har en 50-bunt i orörd ordning där ”avvikelsen” förekommer skulle man lätt kunna kontrollera frekvensen för ”avvikelsen” per cylindervarv och om helt och saknat regm kommer parvis. Det är inte säkert att ”avvikelsen” förekommer i hela upplagan då mer än en offsetplåt kan ha använts vid tryckningen av frimärkena. Om ”avvikelsen” även finns i H570 A är svårare att bekräfta då häftet är betydligt ovanligare än typ B.
Mer fakta om utgivningen
Häfte 570 är svårt att beskriva i detalj. Hittills har jag endast sett två kombinationshäften, RT + cyls 1 och cyls 2 + kn 25895 (rest 9). Inlagan är tryckt i två (tre?) band och har en längd av ~ 112 mm, vilket skulle tillåta tre band, när pappersbanan kan vara 350 mm. Den är tryckt i Goebelpressen (G3) och märkena är slipperforerade. De är tryckta i tre färger med fluorescerande tillsats och svart. Fluorescensen smittar över på inhäftningsremsan. Omslaget är tryckt i Giebeler (G8). Inlagan är 53,5 mm, vilket ger 14 per varv. Cylindersiffror finns i kantremsan och femsiffrigt kn i inhäftningsremsan. Med detta format kommer alla kombinationer cyls + kn att vara med cyls 2, så vida inte en förskjutning skett i en ny tryckkörning. Förfrågningar runt efter cyls 1 + kn har inte gett något resultat. RT + cyls 2 har inte ännu påträffats, men sänd gärna uppgifter om dessa två alternativ och om eventuella tripplar.