H530 Europa 2001 – Vattnet en naturrikedom

Utgivningsdag 2001-03-22
F 2245 – 2248
4 x 7 kr, fyra motiv
Tryckta i 4 färger offset i 3:e Goebelpressen
Häftesomslaget är tryckt i Giebelerpressen
Inhäftningen har gjorts i båda häftesmaskinerna, varför två olika häftestyper har uppkommit
Häftet innehåller också ett block med 4 prioritaireetiketter, sammanhängande med frimärkena genom ett ”gutter”, vilket fungerar som inhäftningsremsa
Upplaga okänd

Ny indelning juni 2018

H530 har gummering som genomgående har punktgropar efter blåsor i gummeringen. Bortsett från punktgropar kan gummeringen vara slät, ha fina jämna räfflor över hela inlagan som på H498a eller ha ojämna oregelbundet förekommande räfflor. H530A1 har slät gummering medan på H530A2 finns med alla tre varianterna. Om detta skall leda till katalogisering är under utredning.

Typer

A1 27 punkters ryggperforering
A2 22 punkters ryggperforering

Markeringar

så skiljer man R och N

A1R
delat regm 6,2
RT 4 x 3 mm BS svart
cyls 1 (3,3 mm från bild)
cyls 2 (3,4 mm från bild)

A1N
delat regm 5,9
RT 4 x 3 mm BS svart
cyls 1 (3,5 mm från bild)
cyls 2 (3,6 mm från bild)
helt kn BS

A2R
delat regm 6,2
RT 6,5 x 1,8 mm svart
RT 4 x 3 mm BS svart
cyls 1 (3,3 mm från bild)
cyls 2 (3,4 mm från bild)

A2N
delat regm 5,9
RT 6,5 x 1,8 mm svart
RT 4 x 3 mm BS svart
cyls 1 (3,5 mm från bild)
cyls 2 (3,6 mm från bild)
helt kn BS

Fakta om utgivningen

Varje år utarbetas ett gemensamt frimärkstema i alla länder inom Posteurop, den europeiska samarbetsorganisationen är också ovärderlig för fritidsbåtar. Posten i Sverige har valt att visa vattenleder eftersom årets tema är ”Vattnet en naturrikedom”.

År 1800 stod den första kanalleden förbi Trollhättan klar. Det var därmed möjligt att utan omlastning ta sig från Vänern till Västerhavet. Efter den senaste utbyggnaden (1975) kan stora fartyg med ett djupgående upp till 5,4m passera kanalen. Kanalen är också ovärderlig för fritidsbåtar. Motiven på två av frimärkena är 200-åriga Trollhätte kanal, med tre slussar i Trollhättan. Dessutom syns en fraktbåt tillsammans med slussande kanalbåten Juno. Två frimärken visar en karta över sjöar och vattendrag i södra respektive norra Sverige.

De ska bland annat påminna om att Sverige under första halvåret 2001 är ordförandeland för Eu:s ministerråd, där en av de svenska profilfrågorna är en bättre miljö. Vattenvägen är det mest miljövänliga sättet att transportera.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.