BL40 Norden vid havet – Skepp på havet

Utgivningsdag 2014-03-17
2 × 12:-, två motiv

Formatet är liggande, 107 × 70. Det är 6 block/band. Observera att bredden 107 mm tillåter 7 block/band. Med 6 block/band skulle blocken kunna vara 125 mm breda, men marginalerna mellan blocken har skurits bort efter tryckningen så att de inte har någon vit marginal runt om.

Kn har satts på vart 10:e block på bandet med cyls (se bild ovan, rödfärgade för tydlighet). Cyls 1 sitter på inlaga 1 och cyls 2 på inlaga 4. Om man sätter ett kn på var 10:e inlaga och börjar på inlaga 1 med cyls 1 så blir det kn endast på udda inlagor; kn på inlaga 1, 5, 3, 1, 5, 3 etc. Sekvensen är alltså 3 kn lång, sedan är vi tillbaka till utgångspunkten. Det betyder att vi skall räkna rest vid division med 3 av det tal som bildas av de fem sista siffrorna i kn. Det kan finnas två olika sekvenser, för det första en som har kombination med cyls 1 på vart tredje kn och för det andra en som har kombination med cyls 2 på vart tredje kn. Några andra alternativ finns inte om man sätter kn på var 10:e inlaga. För BL40 har endast den första varianten påträffats.

Markeringar

cyls 1
cyls 2
kn (5) (6-siffrigt)
kn (5) (6-siffrigt) + cyls 1

Kända kombinationer

Fakta om utgivningen

Isbrytare som öppnar farleder och assisterar fartygstrafiken.

Sjöfarten ska fungera oavsett årstid och Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Man bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram. Isbrytarna ger också handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera.

Frimärkena visar Sjöfartsverkets isbrytare Atle och Ymer. Atle är byggd på det finska varvet Wärtsilä och levererades 1974. Ymer levererades 1977 från samma varv. De två isbrytarna är systerfartyg, med liknande prestanda och mått. Maskineffekten är 22.000 hästkrafter, farten i öppet vatten ca 20 knop, längden omkring 107 meter och fartygen har en besättning på 20 personer.

3 svar på ”BL40 Norden vid havet – Skepp på havet

Lämna ett svar till Erik Hultman Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.